Om Oslomodellen
Sist oppdatert: 31.05.2023
Oslo kommune skal være en samfunnsansvarlig og effektiv innkjøper, og en attraktiv
kontraktspart for seriøse leverandører som tar samfunnsansvar på alvor. Oslo kommune
arbeider derfor kontinuerlig med å forebygge og bekjempe korrupsjon, arbeidslivskriminalitet
og sosial dumping, samt ivareta grunnleggende menneskerettigheter og internasjonal
humanitærrett.
Som et ledd i arbeidet har kommunen innført obligatorisk bruk av standardkontrakter og
standard kontraktskrav ved kjøp av varer, tjenester, bygg og anlegg. Standardkontraktene og
kontraktskravene skal bidra til at Oslo kommune gjennomfører effektive, ensartede og
gjennomtenkte anskaffelsesprosesser, som både ivaretar regelverket for offentlige
anskaffelser og politiske føringer. Kommunen vedtok i 2017 Oslomodellen, som består av en
rekke seriøsitetskrav og sosiale krav. Disse kravene skal brukes i kommunens bygge-, anleggs-,
tjeneste- og vareanskaffelser.
Oslo kommunes virksomheter skal benytte både standardkontrakter og Oslomodellen ved anskaffelser av
bygg og anlegg, tjenester og varer. Dette omfatter standardkontrakter og standard kontraktskrav vedtatt i tidligere
byrådssaker, i tillegg til nye og justerte standardkontrakter og standard kontraktskrav .
Revidert Oslomodell
Antallet seriøsitetskrav som er obligatoriske å benytte i alle anskaffelser, økes, dog slik at kravene kun skal anvendes i anskaffelser over kr 100 000. I tillegg er det nye seriøsitetskrav som skal gjelde fra kr 500 000, samt endringer og presiseringer for å oppdatere seriøsitetskravene til dagens behov.
Kravene er tatt inn i relevante standardkontrakter. I tillegg fremgår det av Instruks for Oslo kommunes anskaffelser punkt 4 hvilke krav om er obligatoriske, hvilke som skal benyttes ved risiko for arbeidslivskriminalitet og sosial dumping og hvilke krav som skal benytte ved behov eller når aktuell.
«Sosiale krav» erstattes med «krav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv» (heretter kalt aktsomhetsvurderinger). Sosiale krav omfattet kun vareleveranser, mens krav til aktsomhetsvurderinger også gjelder rene tjeneste-, bygge- og anleggsleveranser. Aktsomhetsvurderinger er en prosess der leverandører kartlegger, forebygger, begrenser og gjør rede for hvordan de håndterer eksisterende og potensielle negative konsekvenser for mennesker, samfunn og miljø som følger av deres virksomhet. Aktsomhetsvurderinger er metodikken som åpenhetsloven er bygget på. Kommunens virksomheter skal ha en risikobasert tilnærming til aktsomhetsvurderinger for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter, internasjonal humanitærrett og anstendige arbeidsforhold, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon, i kommunens leverandørkjeder.
Seriøsitetskrav
Seriøsitetskravene skal forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping i
kommunens bygge-, anleggs- og tjenesteleveranser. De omfatter blant annet krav til bruk av
fast ansatte i 100 % stilling, lønns- og arbeidsvilkår, minst 50 % faglært arbeid og 10 %
lærlingarbeid, samt begrensninger i bruk av antall ledd underleverandører i vertikal kjede.
Seriøsitetskravenes virkeområde
Aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv
Oslo kommunes krav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv skal bidra til å hindre brudd på grunnleggende menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og internasjonal humanitærrett, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon, i kommunens leverandørkjeder.
Ved alle anskaffelser av varer, tjenester, bygg og anlegg skal det foretas en vurdering av om det foreligger risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter eller internasjonal humanitærrett, eller risiko for miljøødeleggelser eller korrupsjon, i leverandørkjedene til Oslo kommune. I anskaffelser der det foreligger høy risiko, skal virksomhetene stille krav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.