Basistilskudd Oslo kommune

Sist oppdatert: 10.03.2023

All kommunikasjon vedrørende basistilskudd foregår via bydelsoverlege i din respektive bydel. 

Henvendelser vedrørende utbetaling av basistilskudd sendes til post.hel@uke.oslo.kommune.no
Ta kontakt ved eventuell endring av kontonummer. 

Generell informasjon vedrørende ordningen:
Oslo kommune mottar lister fra HELFO hver måned. 
Listene gir en oversikt over hvor stort beløp den enkelte lege skal ha utbetalt via Oslo kommunes lønnssystemer. 

Utgangspunktet for utbetalingene er utelukkende tilknyttet HELFO sine lister, slik at fastlegene må meldes inn via egne kanaler om den ikke fremkommer på listen.

Før fastlegen kan motta tilskuddet, meldes fastlegen inn til felles lønnstjenester via bydelsoverlege i den respektive bydelen fastlegen er tilknyttet.
Nødvendig informasjon for korrekt registrering er:

  • Navn
  • Adresse
  • E-post & telefonnummer
  • Personnummer (for korrekt innberetting til offentlige instanser)
  • HPR-nummer
  • Virkningsdato / overtakelse av hjemmel. 

Basistilskuddet er et tilskudd fastlegen tilkjennes basert på antall pasienter på listen.
For beregningsgrunnlag, se Helfo sine nettsider. 
https://www.helfo.no/fastlegeordninga/basistilskot-for-fastlegeordninga-i-kommunane

Basistilskuddet håndteres ikke som skattepliktig lønn, slik at det iberegnes ikke skatt på tilskuddet fra Oslo kommune sin side.
Hvordan tilskuddet skal benyttes, må den respektive legen selv sette seg inn i gjeldende regelverk. 

Tilskuddet utbetales i sin helhet direkte til fastlegen eller legekontoret.