Oslomodellen
Sist oppdatert: 11.05.2023
Om Oslomodellen
Oslo kommune skal være en samfunnsansvarlig og effektiv innkjøper, og en attraktiv kontraktspart for seriøse leverandører som tar samfunnsansvar på alvor. Oslo kommune arbeider derfor kontinuerlig med å forebygge og bekjempe korrupsjon, arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, samt ivareta grunnleggende menneskerettigheter og internasjonal humanitærrett.
Samlet sett utgjør seriøsitetskravene, kravene til aktsomhetsvurderinger og instruksene til kommunens virksomheter Oslomodellen for et anstendig arbeidsliv.
Standardkontrakter og kontraktskrav
Som et ledd i arbeidet har kommunen innført obligatorisk bruk av standardkontrakter og standard kontraktskrav ved kjøp av varer, tjenester, bygg og anlegg. Standardkontraktene og kontraktskravene skal bidra til at Oslo kommune gjennomfører effektive, ensartede og gjennomtenkte anskaffelsesprosesser, som både ivaretar regelverket for offentlige anskaffelser og politiske føringer. Kommunen vedtok i 2017 Oslomodellen, som består av en rekke seriøsitetskrav og sosiale krav. Disse kravene skal brukes i kommunens bygge-, anleggs-, tjeneste- og vareanskaffelser.
Byrådets vedtak i mai 2023
Videreføring av standardkontrakter
Byrådet vedtok å videreføre kravet om at Oslo kommunes virksomheter skal benytte både standardkontrakter og Oslomodellen ved anskaffelser av bygg og anlegg, tjenester og varer. Dette omfatter standardkontrakter og standard kontraktskrav vedtatt i tidligere byrådssaker, i tillegg til nye og justerte standardkontrakter og standard kontraktskrav som ble vedtatt i denne saken. Vedtak i ulike byrådssaker som omhandler bruk av standardkontrakter og relevante standard føringer, samles i én sak.
Seriøsitetskrav
Det ble også vedtatt å øke antallet seriøsitetskrav som er obligatoriske å benytte i alle anskaffelser, dog slik at kravene kun skal anvendes i anskaffelser over 100 000 kroner. I tillegg foreslås det nye seriøsitetskrav som skal gjelde fra 500 000 kroner, samt endringer og presiseringer for å oppdatere seriøsitetskravene til dagens behov. Kravene er tatt inn i relevante standardkontrakter. I tillegg fremgår det av Instruks for Oslo kommunes anskaffelser punkt 4 hvilke krav om er obligatoriske, hvilke som skal benyttes ved risiko for arbeidslivskriminalitet og sosial dumping og hvilke krav som skal benytte ved behov eller når aktuell.
Aktsomhetsvurderinger
Det ble også vedtatt at «sosiale krav» erstattes med «krav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv» (heretter kalt aktsomhetsvurderinger). Sosiale krav omfattet kun vareleveranser, mens krav til aktsomhetsvurderinger også gjelder rene tjeneste-, bygge- og anleggsleveranser. Aktsomhetsvurderinger er en prosess der leverandører kartlegger, forebygger, begrenser og gjør rede for hvordan de håndterer eksisterende og potensielle negative konsekvenser for mennesker, samfunn og miljø som følger av deres virksomhet.
Aktsomhetsvurderinger er metodikken som åpenhetsloven er bygget på. Kommunens virksomheter skal ha en risikobasert tilnærming til aktsomhetsvurderinger for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter, internasjonal humanitæ rett og anstendige arbeidsforhold, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon, i kommunens leverandørkjeder.
Standard kontraktsvilkår
Nyttige lenker
Her kan du lese byrådsaken i sin helhet (PDF)
Intern instruks til kommunens virksomheter (PDF)
Pressemelding, Ny Oslomodell, Oslo kommune, 10.05.2023 (URL)