Overordnet beredskapsplan for Oslo kommune (BPO)

Sist oppdatert: 29.01.2019

Overordnet beredskapsplan for Oslo kommune (BPO) beskriver hvordan beredskap og krisehåndtering i kommunen er organisert. BPO skal benyttes ved alvorlige uønskede hendelser som rammer kommunen som helhet, eller ved uønskede hendelser som krever sentral koordinering og ledelse.

Alle virksomheter i kommunen skal samtidig ha egne beredskapsplaner, som skal være samordnet med Overordnet beredskapsplan for Oslo kommune og andre relevante planverk, og er koordinert med relevante samvirkeaktører.

Krisehåndtering i Oslo kommune følger linjene i organisasjonskartet. Det er tre nivåer for krisehåndtering i Oslo kommune: virksomhetsnivået, sektornivået og overordnet koordinering (Sentral kriseledelse). I tillegg håndteres mange uønskede hendelser i det daglige på tjenestestedsnivå. I tråd med beredskapsprinsippet om nærhet skal kriser håndteres på lavest mulig nivå.

Se også Styrende dokumenter – Reglement for Oslo kommunes arbeid med samfunnssikkerhet, beredskap og sikkerhet, og Instruks for virksomhetsstyring.