Om beredskap
Sist oppdatert: 21.01.2022
Oslo kommunes beredskapsarbeid er organisert i ulike nivåer. Det er krisens, eller den uønskede hendelsenes alvorlighetsgrad som bestemmer hvem som skal håndtere den. Som hovedregel har hver virksomhet ansvaret for å håndtere sin egen krise.
Beredskapsarbeidet følger de fire beredskapsprinsippene:
1. Ansvarsprinsippet
Den organisasjon som har ansvar for et fagområde i en normalsituasjon, har også ansvaret for nødvendige beredskapsforberedelser og for å håndtere uønskede hendelser på området.
2. Likhetsprinsippet
Den organisasjon man opererer med under kriser, skal være mest mulig lik den organisasjon man har til daglig.
3. Nærhetsprinsippet
Kriser skal håndteres på lavest mulig nivå.
4. Samvirkeprinsippet
Myndigheter, virksomheter og etater har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering.
I tillegg til å kunne håndtere sin egen krise, skal virksomhetene også kunne bistå den sentrale kriseledelsen ved behov. Virksomhetenes egen kriseledelse skal bemannes av personer som i det daglige har lederansvar.
For å være i stand til å håndtere kriser, må virksomhetene
- Ha en oppdatert og helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse)
- Ha en beredskapsplan som tar utgangspunkt i denne ROS-analysen
- Gjennomføre regelmessige beredskapsøvelser
Oslo kommunes beredskapsarbeid kan illustreres slik
Beredskapsetaten har utarbeidet veiledere som hjelper virksomhetene i sitt beredskapsarbeid. Disse finner du her.
Beredskapsplan for din virksomhet
Ønsker du å se beredskapsplanen for din virksomhet, ta kontakt med beredskapsansvarlig. Mange har planen tilgjengelig på virksomhetens eget intranett.