Passord
Sist oppdatert: 05.01.2023
Slik bytter du passord:
Passordbytte for dere som er på Oslofelles
Passordbytte for dere som IKKE er på Oslofelles (BYS, UDE, VAV)
Kommer du ikke inn på noen av disse lenkene? I så fall, prøv SMS som beskrevet nedenfor.
Glemt passord eller trenger et nytt passord?
Her kan du bestille nytt selv via SMS. Dette forutsetter at mobilnummeret ditt står registrert på deg i PRK, sjekk PRK.
Send en tekstmelding til 26103 med kodeord "passord" for å bestille nytt, etterfulgt av din "ident" som du bruker for å logge inn. Du vil få tilsendt et engangspassord som du må bytte når du logger deg på.
Hvis mobilnummeret ikke er registrert i PRK må du melde til IKT som kan resette passordet.
Får du fremdeles ikke logget på etter at du har fått nytt passord?
Sjekk at nettverkspåloggingen er aktivert før du logger deg inn. Nede i høyre hjørne er det et symbol av to datamaskiner. Trykk på symbolet og la VPN bli oppkoblet. Du får ikke logget deg inn hvis du ikke er pålogget.
Velg "Annen bruker" når du skal logge deg inn med det nye passordet du har fått tilsendt på SMS. Passordet må byttes ved første pålogging.
Regler for passord
Regler for passord er i tråd med modernisering av IKT-plattformen og etter krav fra myndighetene i forbindelse med håndtering av sensitiv informasjon og regler for informasjonssikkerhet. Reglene gjelder for alle virksomheter IKT-plattformen Oslofelles. Passordet må
- bestå av minst 8 tegn
- inneholde en kombinasjon av tall og store og små bokstaver
- Æ, Ø og Å kan ikke brukes
- kan ikke inneholde for- eller etternavn
- passordet må byttes minst hver 90. dag
- du kan ikke gjenbruke de 5 sist brukte passordene
- du kan bare bytte passordet én gang i løpet av 24 timer
Vi anbefaler å logge av/på etter passordbytte.