Slik skriver du på intranett

Sist oppdatert: 03.05.2023

Ingressen skal oppsummere teksten, være kort som mulig og få med riktige søkeord.

Skriv klart og tydelig på intranett. Oslo kommune har egen språkprofil som skal følges.
 Les Oslo kommunes språkprofil (PDF) 

Sjekkeliste for godt innhold (H2)

  1. Svarer innholdet på det brukeren spør om? 
  2. Står det viktigste først?
  3. Er innholdet forståelig og lettlest? 
  4. Har du valgt gode søkeord?

Overskrifter (H2)

Husk at overskrifter skal ha ulike nivåer og må komme i hierarkisk rekkefølge. H1 er hovedoverskriften,og H2 og H3 er mellomoverskrifter i brødteksten. H2 og H3 må være riktig plassert i henhold til universell utforming og føringene som kom i 2021. Ikke bruk bold eller understreking. 

Lenker (H2)

God lenkepraksis (H3)

Lenkene skal åpnes i samme nettleservindu, ikke i nytt vindu. Lenketeksten skal gi informasjon om hvor lenken havner. 

Lenke til dokumenter og e-post (H3)

Lenker du til dokumenter er det god praksis å informere om dokumenttypen etter lenken.
Eksempel: Kommunikasjonsstrategi for Oslo kommune (PDF)

Søk (H2)

Finn ut hvilke søkeord målgruppen din bruker. Legg de viktigste søkeordene i overskriften. 

 

Kontakt


Navn etternavn
Stillingstittel 
Kontaktinformasjon på Workplace.
 

Workplacegruppe

Har du en gruppe på Workplace som matcher siden din på intranett? Da kan du legge inn et Workplacevindu (iframe). Slik ser det ut:

Følg oss i Workplacegruppa: SAM/Intranett