Spørsmål og svar om intranett

Sist oppdatert: 16.12.2022

Her er noen vanlige problemstillinger og ofte stilte spørsmål (FAQ) relatert til intranett.

Innhold

1. "Jeg får ikke logget på for å oppdatere intranett!"

2. "Jeg er en lokal administrator, og jeg skal gi redaktørtilgang til en medarbeider, men medarbeideren finnes ikke inne i Corepublish!"

3. "Jeg logger på med riktig ident og passord, men kommer fortsatt ikke inn i Corepublish!"

4. "En side på intranettet mitt er plutselig blank, men den hadde innhold for kort tid siden!"

5. "Jeg har akkurat laget en ny kategori og publisert en artikkel, men ting vises ikke på riktig måte!"

6. "Jeg har akkurat publisert en artikkel som skal ligge i høyre kolonne, men den vises ikke som den skal!"

7. "Jeg har laget en kategori med "Flere artikler"-malen, og nå ligger overskriften på siden dobbelt!"

8. "Tabellen jeg har lagt inn har en stygg horisontal scrollbar, hvordan får jeg den bort?"

9. "Jeg får ikke lagt inn ankere i artikkelen!"

10. "Jeg forstår ikke hvordan jeg bestemmer om en driftsmelding skal være grønn eller rød!"

11. "Kalenderen er borte fra hovedsiden, og nå skal jeg legge inn et arrangement!"

12. "Jeg har lagt inn et arrangement med påmeldingsfrist, og fristen kommer uten tekst!"

13. "Jeg prøvde å flytte på en kategori, og nå er den borte!"

14. "Hvordan finner jeg statistikk for intranettstedet mitt!"

15. "Hvordan jeg skal få endret på noe i footer/kolofon eller i modulen som heter "Snarveier?"

16. "Hvorfor vises ikke endringene mine i "Snarveier"-modulen ut?

17. "Hvorfor blir lenken jeg skriver inn gjort om automatisk slik at den ikke virker? Det dukker opp en ekstra ".intranett." midt inne i URLen!"

 

1. "Jeg får ikke logget på for å oppdatere intranett!"

Svar: I 2019 ble det gjort en endring i hvordan man logger seg på intranett, og du må ha med trebokstavsforkortelse (for virksomheten din) før tallene i identen. Der du tidligere bare skulle bruke tallene i identen din som brukernavn, skal du nå ha med de tre bokstavene i starten. Dette gjelder alle som skal redigere på intranett.

2. "Jeg er en lokal administrator, og jeg skal gi redaktørtilgang til en medarbeider, men medarbeideren finnes ikke inne i Corepublish!"

Svar: Personen som skal få tilgang må først logge seg på intranett/Corepublish én gang, via innloggingsfelt på intranett, nede til venstre. Her brukes ident som brukernavn med trebokstavsforkortelse og vanlig kommunalt passord (samme som e-post).

Når personen har logget på, vil han/hun ikke kunne gjøre noe med én gang, men vil dukke opp i Corepublish-systemet slik at administrator kan gi tilgang. Når admin så har gitt tilgang vil personen kunne gjøre oppgaver i tråd med tilgangsnivå.

NB! Av og til må man vente til neste dag, fordi kjøringen mellom PRK og Corepublish skjer hver natt.

3. "Jeg logger på med riktig ident og passord, men kommer fortsatt ikke inn i Corepublish!"

Svar: Dette er vanligvis et problem som dukker opp enten fordi man har flyttet til ny virksomhet, eller at det er et problem med passordet. Løsningen vil uansett være å bytte passord.

Det enkleste er å gjøre det her: 

https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/prk-passordbytte/ 

Om du ikke kommer inn på lenken over betyr det sannsynligvis at du jobber i en virksomhet utenfor Oslofelles. I så fall kan du følge instruksene for å bytte passord via SMS.

 

4. "En side på intranettet mitt er plutselig blank, men den hadde innhold for kort tid siden!"

Svar: Når man publiserer en artikkel i Corepublish settes det automatisk en avpubliseringsdato 12 mnd. fram i tid, om ikke man overstyrer dette og setter at artikkel skal være publisert for "evig". Når en side som har hatt innhold plutselig blir blank uten at noen har gjort noe, skyldes det nesten alltid at artikkelen har blitt avpublisert på denne måten.

 

5. "Jeg har akkurat laget en ny kategori og publisert en artikkel, men ting vises ikke på riktig måte!"

Svar: a) Sjekk at siden har riktig kategorivisningsmal. Når man oppretter en ny kategori vil den "arve" egenskapene til kategorien på nivået over, med mindre man overstyrer dette. Ofte vil det da bli slik at man har en "transportside", og oppretter 5-6 underkategorier der det skal ligge en artikkel i hver. Om disse underkategoriene også har "RWD - Transportside" som kategorivisningsmal, så vil ting ikke virke som de skal, og kategorimalen må endres til "RWD - Artikkel". Artikkelen vil da vises på riktig måte, i midtkolonnen.

b) Om artikkelen fortsatt ikke vises, pass på at den er markert som "hovedartikkel" (markert i bold). Hvis den ikke er det, så vil den ikke vises i midtkolonnen på riktig måte.

c) Om artikkelen vises feil, sjekk at riktig artikkelmal har blitt brukt. Artikler skal nesten alltid være "RWD - Standard".

d) Om den fortsatt ikke vises, sjekk utløpsdato

6. "Jeg har akkurat publisert en artikkel som skal ligge i høyre kolonne, men den vises ikke som den skal!"

Svar: Når man oppretter en artikkel, velger man vanligvis "RWD - Standard" når artikkelen skal ligge i midtkolonnen. Om artikkelen skal ligge i høyre kolonne, må man passe på å velge artikkelmalen "RWD - Høyre kolonne" for at ting skal virke. Om man glemmer dette, så har man dessverre ikke rettigheter til å endre artikkelmal, og det må i så fall gjøres av administratorene i UKE. Den enkleste løsningen vil oftest være å lage en ny artikkel med riktig mal, og kopiere innholdet fra den første. Hvis det fortsatt ikke fungerer som det skal: Sjekk at kategorivisningsmal er satt til "RWD - Intranett - Artikkel". Det er kun denne kategorimalen som støtter tilleggsartikkel i høyre kolonne. Artikkelen som skal ligge i midten må være satt til "Hovedartikkel".

7. "Jeg har laget en kategori med "Flere artikler"-malen, og nå ligger overskriften på siden dobbelt!"

Svar: "Flere artikler"-malen krever en kort ledeartikkel som blir liggende over selve nyhetsmodulen. Om man ikke lager en slik artikkel, vil overskriften vises to ganger, og det ser ikke bra ut. Løsningen er å legge inn en kort artikkel som legger seg øverst på siden.

8. "Tabellen jeg har lagt inn har en stygg horisontal scrollbar, hvordan får jeg den bort?"

Svar: Corepublish setter automatisk tabeller til å være 500px brede, og midtkolonnen er kun 440px bred. Løsning er å endre tabellbredden til 100%. Prosent er mer praktisk enn pixler, siden den da vil "strekke seg ut" om du bruker malen for for artikkel i full bredde.

9. "Jeg får ikke lagt inn ankere i artikkelen!"

Svar: Det skyldes høyst sannsynlig at du bruker Internet Explorer, der dette ikke fungerer. Bruk en annen nettleser som f.eks. Chrome, så vil dette fungere.

10. "Jeg forstår ikke hvordan jeg bestemmer om en driftsmelding skal være grønn eller rød!"

Svar: Fargen bestemmes av feltet Status: OK/Ikke OK. "OK" gir grønn farge, "Ikke OK" gir rød farge.

11. "Kalenderen er borte fra hovedsiden, og nå skal jeg legge inn et arrangement!"

Svar: Den blir automatisk skjult når den er helt tom. Bare legg inn et arrangement, og så vil den vises igjen.

12. "Jeg har lagt inn et arrangement med påmeldingsfrist, og fristen kommer uten tekst!"

Svar: Gå inn på arrangementet, og legg inn tittel på fristen (eget felt, i tillegg til tittel på arrangementet), så løser problemet seg.

13. "Jeg prøvde å flytte på en kategori, og nå er den borte!"

Svar: Dette skyldes sannsynligvis at du under flytting/"drag & drop" av kategorien kom i skade for å slippe den på feil sted. Den har da havnet utenfor det området du som admin i en virksomhet har tilgang til. En superadmin vil kunne finne den fram og legge den tilbake. Ta kontakt med intranett@uke.oslo.kommune.no om dette har skjedd.

14. "Jeg trenger statistikk for intranettstedet mitt!"

Intranettstatistikk ligger tilgjengelig for alle via et dashboard i datastudio. man trenger ikke egen bruker i Google Analytics for å gå inn her. Velg din virksomhet, definér tidsperiode, og så ser du webstats for nettstedet.

Du kan eksportere tall til excel ved å klikke på 3 prikker som blir synlige når du holder kursoren under ordet "datoområde" - Se markering i gult nedenfor:

15. "Hvordan jeg skal få endret på noe i footer/kolofon eller i modulen som heter "Snarveier?"

Alle intranettstedene har en kategori på øverste nivå i hierarkiet som heter "System". I den ligger det to faste artikler som må brukes til dette. De heter "Footer" og "Snarveier". Oppdatér der, og så vil endringen vises ut. 

16. "Hvorfor vises ikke endringene mine i "Snarveier"-modulen ut?

Denne modulen er "streng", og godtar bare kulepunktlenker. Alt annet blir strippet bort, inkludert bildefiler og tekst som ikke er en lenke.

17. "Hvorfor blir lenken jeg skriver inn gjort om automatisk slik at den ikke virker? Det dukker opp en ekstra ".intranett." midt inne i URLen!"

Dette skyldes et script som går i bakgrunnen på intranett-plattformen, og som prøver å "hjelpe" ved å skrive om lenken/URLen når det tolker det som feil. Dette skjer typisk når noen har konstruert en helt ny URL som slutter på ".oslo.kommune.no". Når dette skjer må dere ta kontakt via intranett@uke.oslo.kommune.no slik at vi kan få bestilt (fra Sopra Steria) et unntak fra omskrivingsregelen. Når unntaket er på plass vil dere kunne bruke lenken/URLen på vanlig måte.

 

Trenger du hjelp?

Kontakt oss på Workplace-chat: 
Tobias Flatin
Tamar Stronegger

Eller på e-post: intranett@uke.oslo.kommune.no

Følg oss i Workplacegruppa: SAM/Intranett