Skriv og post innhold

Sist oppdatert: 23.04.2023

Workplace sprer informasjon, nyheter og kunnskap til hele kommunen. Alle kan kjenne på litt "publiseringsangst". Er det jeg skriver bra nok? Hvor skal jeg dele?

I en stor kommune med komplekse tjenester er arbeidsgiver helt avhengig av at ansatte deler og kommuniserer i stadig større grad. Å skrive en post eller dele en mening er ikke farlig.

Brukeravtalen regulerer bruken, og krever at ansatte skal vise hensyn, og holde en god, kollegial tone, se mer nederst i artikkelen.

Hvordan skrive poster?

  1. Finn Workplace-gruppen der målgruppen din er. Vær direkte slik at folk raskt forstår om posten gjelder for dem: «…til deg som er pedagogisk leder», «…du som jobber i Bydel Alna.

  2. Gjør overskriften beskrivende – fortell med noen få ord hva posten egentlig handler om. 

  3. Har du mye tekst? Bruk mellomtitler. Da får folk med seg det aller viktigste. Prøv å være kort, for kun 6-8 linjer vil vises direkte, resten kommer under «Les mer...».
  4. Identifiser hva mottakeren skal gjøre med informasjonen. Være informert? Huske noe? Gjøre noe? Vær tydelig.
  5. Analyse viser at poster med bilde når flere enn poster uten, men du må ikke bruke bilde i posten din.

Hvor skal du poste?

Finn riktig gruppe for ditt budskap. Bruk søket og let - finn gruppene der akkurat din målgruppe er.

Ikke del egne poster i flere grupper, men post heller innlegget på nytt i ny gruppe. Da oppfatter mottakerne at du virkelig ønsker å nå fram til dem.

Vær varsom med å poste samme innhold i mange grupper, det kan bli oppfattet som støy. Huskeregel: Du skal oftest publisere én gruppe, av og til i to, og aldri i mer enn tre eller fire.

Post i grupper og chatter, ikke på profilen 

Alle innlegg skal deles i grupper eller i chatter, Workplace-veggen din skal ikke brukes til egne poster. Workplace er til for å knytte folk sammen, ikke ta fokuset selv.

Andre kanaler

Workplace er én av kommunens offisielle kommunikasjonskanaler. Alle kanalene har unike egenskaper som gjør dem egnet til ulike typer situasjoner og budskap. Oslo kommunes Kanalveileder forklarer hvordan Workplace, Workplace Chat, Teams, Intranett, Sharepoint og e-post skal brukes.

Ikke del sensitiv informasjon

Taushetsbelagt eller sensitiv informasjon skal selvsagt ikke deles med andre. Behandle informasjon etter prinsippene for sikker informasjonsbehandling, konfidensialitet og personvern i din tjeneste.

Kjøreregler for bruk av Workplace i Oslo kommune

Kommunens etiske regler er grunnlaget for kommunikasjonen. Brukeravtale og kjøreregler er utviklet for å sikre at kanalen er et trygt sted. Slik blir et godt sted for alle:

  1. Vær en bidragsyter. Del kunnskap og erfaringer, bidra med informasjon om ditt arbeid.
  2. Opptre med respekt og vis hensyn. Velg ord og bilder med omhu. Hold en god, kollegial tone. Du kan alltid slette eller endre det du har lagt inn.
  3. Respekter og følg den enkeltes personvern. Få samtykke fra de som er på bildet eller videoen før du legger ut. Dersom du siterer en kollega, sjekk med kollegaen om det er greit.
  4. Særskilte personopplysninger eller konfidensiell informasjon skal ikke skje på Workplace. Saksbehandling skjer i fagverktøyene (f.eks. Doculive og AcosWebsak).
  5. Bruk verktøyet! Jo mer du deler, jo mer nytte får du.
Trenger du hjelp?
Kontaktinformasjon

Utviklings- og kompetanseetaten er forvalter:

Frank Ove Refsdal
Vikar for systemforvalter

Caroline Salberg
Innholdsdesigner

Isabella Greffel
Innholdsdesigner

Anne Christine Bergem
Tjenesterådgiver

Byrådsleders kontor er systemeier.

Har du spørsmål? Er det noe du ikke får til?

I gruppen OSLO/Workplace hjelper Workplace-teamet deg å løse tekniske utfordringer og lage gode poster.