Egenmelding

Sist oppdatert: 19.10.2022

Det finnes i dag ikke ett egenmeldingsskjema som er likt for alle i Oslo kommune. Trenger du egenmeldingsskjema, ta kontakt med din HR-avdeling.

Slik registrerer du egenmelding

Du registrerer egenmeldingen i minWintid, HR-systemet, Gat eller Tidbank. Ta kontakt med lederen din hvis du har spørsmål.

Når du blir syk og skal bruke egenmelding

  • Gi beskjed til nærmeste leder samme dag.
     
  • Er du på jobb i minst fire timer og går hjem på grunn av sykdom, skal det registreres.

Antall egenmeldingsdager

  • Du kan benytte egenmelding inntil 24 dager i løpet av en 12 måneders periode.
     
  • Egenmelding kan du kun benytte i 8 dager sammenhengende.
     
  • Hvis du er syk på en fredag og fortsatt er syk på mandag, teller helgen med som egenmeldt fravær selv om lørdag og søndag ikke er arbeidsdager.

Hvis du har blitt syk på nytt

  • Når du har brukt 8 egenmeldingsdager, må du jobbe i minst 16 sammenhengende dager før du kan bruke ny egenmelding. Er det mindre enn 16 dager mellom to egenmeldingsdager, regnes disse dagene inn i arbeidsgiverperioden. 
     
  • Har du hatt et sykefravær som har vart i mer enn 16 kalenderdager, kan du bruke ny egenmelding når du har jobbet sammenhengende i 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Det samme gjelder hvis du blir syk i etterkant av en sykemelding. 
     
  • Er det mindre enn 16 kalenderdager mellom to egenmeldinger, regnes disse dagene inn i arbeidsgiverperioden. Det vil si at du må være på jobb i minst én dag etter sykmeldingen for å kunne bruke ny egenmelding. Egenmeldingsdagene må ikke være oppbrukt.

Ny i Oslo kommune?

  • Retten til å bruke egenmelding oppstår først etter at du har vært ansatt i to måneder. Blir du syk før dette, må du levere sykmelding.