Identifisering av utfordringer i virksomheten og utarbeidelse av tilstandsanalyse

Sist oppdatert: 21.12.2020

Virksomheten plikter å utarbeide en plan for likestilling og mangfold. For å finne fram til mest mulig treffsikre aktiviteter og tiltak anbefales det samhandling mellom HR-avdelingen, tjenestestedene og avdelingene.

Det kan være en god idé at hvert tjenestested og hver avdeling utarbeider egne aktiviteter og tiltak, innen rammen av virksomhetens overordnede planverk.

Nedenfor følger noen tips for å kartlegge og identifisere hvilke utfordringer virksomheten har. Utfordringene danner grunnlaget for utarbeidelse av tiltak og aktiviteter. Det er de valgte tiltakene og aktivitetene det skal rapporteres på.

  1. Hva er virksomhetens overordnede mål og visjon?

  2. Brukerperspektivet

    • Hvilke brukere/brukergrupper har virksomheten?
    • Hvilke tjenester skal virksomheten yte?
    • Hvilke funn finnes fra brukerundersøkelser?
    • Hva fremkommer fra brukerforum eller brukerpanel?
    •  
  3. Ansattperspektivet

    • Hvilke data har vi tilgjengelig? (F. eks. kjønn, deltid, ansatte med minoritetsbakgrunn)
    • Hva vet vi om vårt nåværende og framtidige kompetansebehov for tjenester til brukere?
    • Hva sier funn fra medarbeiderundersøkelser?
    • Hva sier funn fra eksempelvis risikovurdering og vernerunder?
       
  4. Hvilke planer har vi?
    (Strategisk plan, personalpolitisk plan, plan for sykefravær, plan for likestilling og mangfold etc.)

    • Kan noen av planene slås sammen?
    • Er planen(e) forankret hos virksomhetsleder og i ledergruppa?
    • Finnes det en eksisterende plan for likestilling og mangfold?
    • Finnes det allerede tiltak og aktiviteter lokalt på tjenestestedene eller i avdelingene som kan være et utgangspunkt for en tilstandsanalyse?
  1. Hvordan kan virksomheten identifisere hvilke utfordringer den har?

    • Gjennomføre idédugnad med flere deltakere enn likestillings- og mangfoldsutvalget
    • Spørre tjenestestedene eller avdelingene om deres utfordringer
    • Opprette små arbeidsgrupper på hvert tjenestested eller avdeling med verneombud, tillitsvalgt og leder

Eksempler på utfordringer kan være språk, skjev fordeling mellom kjønn, få ledere med minoritetsbakgrunn, diskriminering eller tilrettelegging.

  1. Identifiser 2-3 prioriterte utfordringer som virksomheten skal lage tiltak og aktiviteter for.

    • Hvordan skal tiltakene og aktivitetene synliggjøres og følges opp på de ulike tjenestesteder/i de ulike avdelinger i virksomheten?
    • Hva er resultatet av fjorårets tiltak og aktiviteter for likestillings- og mangfoldsutvalget?
    • Hva står i fjorårets årsberetning?
  2. Evaluering og rapportering

    • Ved årets slutt gjøres det en evaluering av de tiltak og aktiviteter som ble iverksatt
    • Det er på de valgte tiltak og aktiviteter det skal rapporteres på i årsberetningen