Phishing – svindel over digitale flater
Sist oppdatert: 04.01.2021
Hvorfor kan det være interessant å angripe Oslo kommune
Oslo kommune er stor og kompleks: det er mange virksomheter som utfører kritiske oppgaver for samfunnet med varierende kompetanse blant ansatte. Kommunen forvalter mange milliarder kroner, behandler store mengder informasjon om våre innbyggere og tilbyr samfunnskritiske tjenester. Vi er derfor et attraktivt mål for aktører som ønsker tilgang og innsyn i våre systemer og data. Kombinasjonen av varierende digital kompetanse og begrenset forståelse for tekniske løsninger gjør at vi er sårbare for phishingangrep.
Ved et angrep kan konsekvensene være at personopplysninger eller annen kritisk informasjon kommer på avveie. Det kan føre til at kommunen for eksempel blir lurt til å utbetale penger til personer som ikke har krav på det eller blir utsatt for virusangrep som påvirker kommunens tjenester.
Hvordan blir vi utsatt for phishing og hvilke tiltak finnes allerede
Det er mange tekniske tiltak i kommunens systemer som forhindrer at vi blir utsatt for phishing på e-post og andre digitale kanaler. Den menneskelige faktor spiller en stor rolle som et forsvar mot phishing, men også utgjøre en trussel ved å gjøre feil. E-postadresser på avveier kan føre til at våre ansatte får phishing e-post. Det er mange ansatte som i dag bruker e-postadressen til kommunen både i jobb og privat. Dette gjør at e-postadressen kan bli tilgjengelig for mange og i noen tilfeller havne i gale hender.
Kompetanse
Det er viktig at kommunens virksomheter sørger for at de ansatte holder seg oppdatert om ulike former for phishing og hvordan avdekke angrep før de fører til negative konsekvenser for virksomheten.