E-faktura til Oslo kommune

Sist oppdatert: 02.06.2023

Status prosent e-faktura pr. 31. mai 2023 er 94,8 %

Fordeling av fakturaer totalt

pr 31. mai 2023


Klikk på bildet for større utgave

Har "din" virksomhet nådd sitt mål for andel e-faktura?
Sjekk her pr. mai 2023 (XLS)

Fargekodene betyr:

  • Grønt: målet er nådd, fortsett det gode arbeidet
  • Gult: målet er ikke helt nådd, men er på rett vei
  • Rødt: målet er ikke nådd, ligger bak gjennomsnittet        

Forslag til standard tekst med krav til EHF for bestillinger utenfor rammeavtale

Oslo kommune er lovpålagt å kreve fakturaer i elektronisk handels format (EHF) fra alle sine leverandører. EHF er veldig enkelt å ta i bruk og mulighetene er mange. 

  • Vennligst send elektronisk faktura til Virksomhetens organisasjonsnummer xxx xxx xxx  ved fakturering. (Sett inn virksomhetens navn og org. nr.)  
  • Faktura skal merkes med innkjøpsordrenummer  xxxxxxxxx i feltet «Ordrenummer». Feltet skal kun inneholde 9 sifre og ingen tekst. Eller sett inn ordrenummer/ressursnummer og slett det som ikke passer
  • Faktura skal merkes med ressursnummer xxxxxxxx i feltet «Deres ref.». Feltet skal kun inneholde 8 tegn og ingen tekst.

Les mer om innkommende fakturaer på Oslo kommunes nettsider.

Ved eventuelle spørsmål, send gjerne en mail til: efaktura@uke.oslo.kommune.no

Lenker

E-faktura (elektroniske fakturaer)

Kom i gang med e-faktura (Difi)

Kommunens virksomheter med organisasjonsnummer

Krav til leverandører om å sende elektroniske fakturaer og kreditnotaer (rundskriv 16/2013) (PDF)

ELMA - Elektronisk mottakeradresseregister
er et norsk register hvor mottakere av fakturaer registrerer til hvilken adresse virksomheten ønsker å få sine dokumenter sendt.

Workpace
Meld deg inn i gruppa SAM/Regnskap  og få siste nytt om e-faktura. 
 
Aktuelt:
(06.02.23)
Problemet med overføring av fakturaer fra mail til skannersystmet er nå løst. 
 
(02.02.23)
Vi har fortsatt problemer og frem til dette løses tar vi ikke i mot flere fakturaer per mail. Alt må sendes til oss med internpost.
 
(01.02.23)
Etter en sikkerhetsoppdatering har vi problemer med overføring av fakturaer mottatt på mail til skanningssystemet vårt, det tar derfor lengre tid med behandling av disse enn vanlig. 
Saken oppdateres fortløpende.
 
(29.09.22)
Seksjon for leverandørfaktura er på avdelingsseminar 29.09.22. Henvendelser blir derfor ikke besvart denne dagen.
 
(01.06.22) 
Verifiseringsprogrammet vårt fungerer ikke etter oppgraderingen av Oracle 19. Dvs at vi for øyeblikket ikke får skannet inn fakturaer mottatt per post og epost til økonomisystemet. Systemleverandør jobber med saken og den er forhåpentligvis oppe igjen i løpet av dagen.
Status 03.06.22: Systemet er fortsatt ikke opp igjen, systemleverandør jobber med saken. 
Status 08.06.22: Systemet er oppe igjen, men kun på 1 PC, så det vil fortsett ta tid før alle fakturaene blir lest inn.
 
(29.11.21)
Seksjon for leverandørfaktura er på seminar 29.11.21.
 
(19.08.21)
Det er en stopp i innlesning av skannede fakturaer. Feilen oppsto 17.08.21. Sak er meldt til brukerstøtte.
(20.08.21)
Feilen er korrigert, og de skannede fakturaene er lest inn.