Om samordning og samordnet styring

Sist oppdatert: 06.04.2022

Samordning er nødvendig for å håndtere utfordringer på tvers av sektorer. En sektorinndeling tydeliggjør ansvar og er i hovedsak funksjonelt og effektivt, men gjør samtidig oppgaveløsning på tvers utfordrende.

I tråd med Instruks for virksomhetsstyring har «Ledere på alle nivåer – i særlig grad virksomhetslederne – et ansvar for å sørge for nødvendig samordning, herunder ta initiativ og legge til rette for gjensidig tilpasning innen og mellom virksomheter for å nå felles mål.»

God samhandling og samordning på tvers er også et viktig element i utviklingen av tillitsbasert styring og ledelse i Oslo kommune.

Vi kan skille mellom ulike grader av samordning. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har illustrert dette i form av en «samordningsstige» med fire trinn:

  1. Dele informasjon
  2. Utvikle felles problemforståelse
  3. Unngå å svekkes andres måloppnåelse
  4. Utvikle felles plan/tiltak for mulig synergi
     

Avhengig av hva det gjelder kan det i noen tilfelles være tilstrekkelig å dele informasjon, men skal man få til reell samordning bør de som skal samordne seg ha en felles problemforståelse.  Noen ganger må man til topps i samordningsstigen og utvikle felles mål og planer.