Om samordning og samordnet styring
Sist oppdatert: 06.04.2022
I tråd med Instruks for virksomhetsstyring har «Ledere på alle nivåer – i særlig grad virksomhetslederne – et ansvar for å sørge for nødvendig samordning, herunder ta initiativ og legge til rette for gjensidig tilpasning innen og mellom virksomheter for å nå felles mål.»
God samhandling og samordning på tvers er også et viktig element i utviklingen av tillitsbasert styring og ledelse i Oslo kommune.
Vi kan skille mellom ulike grader av samordning. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har illustrert dette i form av en «samordningsstige» med fire trinn:
- Dele informasjon
- Utvikle felles problemforståelse
- Unngå å svekkes andres måloppnåelse
- Utvikle felles plan/tiltak for mulig synergi
Avhengig av hva det gjelder kan det i noen tilfelles være tilstrekkelig å dele informasjon, men skal man få til reell samordning bør de som skal samordne seg ha en felles problemforståelse. Noen ganger må man til topps i samordningsstigen og utvikle felles mål og planer.