Prosjektportalen

Sist oppdatert: 22.05.2023

Prosjektportalen er et prosjektstyringsverktøy som gir oversikt over alle programmer og prosjekter i Oslo kommune.

Prosjektportalen

  • er basert på den nasjonale standarden for prosjektgjennomføring, Prosjektveiviseren, utarbeidet av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
  • gir deg som prosjektleder et verktøy for å følge opp oppgaver du har gitt dine prosjektdeltakere og for enhetlig rapportering
  • gir prosjektdeltakere et verktøy for samskriving og deling av dokumentasjon
  • gir ledere mulighet til å følge med på sine prosjekters utvikling på et overordnet nivå
  • legger til rette for erfaringsutveksling på tvers av kommunens virksomheter
  • er laget i verktøyet Sharepoint og kan enkelt tilpasses ulike prosjekters behov

Hvordan ta i bruk Prosjektportalen

Når virksomheten ønsker å ta i bruk Prosjektportalen som en ny tjeneste, må virksomhetens Kundekontakt i UKE kontaktes for behovsavklaring. Dersom det er behov for særskilt tilpasning av prosjektportalen i virksomheten generelt eller til et bestemt prosjekt, slik at funksjonaliteten kan utnyttes best mulig, kan dette bestilles i brukerstøtteverktøyet Kompass via lokal IT-avdeling (1. linje støttefunksjon) eller fra Tjenestekatalogen.

Bruk av Prosjektportalen forutsetter at det finnes prosjektmentor/superbruker i virksomheten.

Slik får du tilgang

Lokal IT-avdeling, som er PRK Administrator, gir tilgang til aktuelle prosjektområder for prosjektmentor/superbruker, prosjektleder og den enkelte interne prosjektdeltaker. Prosjektmentor /superbruker eller prosjektleder må melde behov for tilgang for eksterne deltakere i Kompass og deretter selv gi videre prosjekttilgang/-rettigheter. Les mer om hvordan du bestiller tilgang.

Prosjektmentor/superbruker og prosjektleder kan bestille sletting av tilganger hos lokal IT-avdeling (PRK Administrator).

Hvordan opprette prosjekter

Det er kun virksomhetens prosjektmentor/superbruker som kan opprette prosjekter i portalen. Oversikt over etablerte prosjektmentorer finnes i Prosjektportalen. Hvis din virksomhet ikke har en prosjektmentor, kontakt lokal IT-avdeling som melder bistandsbehov i Kompass.

Opplæring

Alle som jobber i et prosjekt bør gjennomføre tilrettelagte kurs.

Se kurs anbefalt av Digdir på https://prosjektveiviseren.digdir.no/godt-vite/kurs-og-verktoystotte/97 , eller KS-læring, for kurs i prosjektportalen og prosjektmetodikk.

Brukerstøtte

Alle henvendelser vedrørende daglig bruk, feilsituasjoner og endringsbehov skal rettes til lokal IT-avdeling, som ved behov henvender seg til UKEs Servicesenter (USS), primært via Kompass. Ved behov for dialog utenom Kompass kan følgende kontaktkanaler benyttes:

e-post: servicesenter@uke.oslo.kommune.no

telefon: 23 47 70 70

Vil du vite mer?

Du kan lese mer om tjenesten i Tjenestekatalogen.