Prosjektportalen
Sist oppdatert: 22.05.2023
Prosjektportalen er et prosjektstyringsverktøy som gir oversikt over alle programmer og prosjekter i Oslo kommune.
Prosjektportalen
- er basert på den nasjonale standarden for prosjektgjennomføring, Prosjektveiviseren, utarbeidet av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
- gir deg som prosjektleder et verktøy for å følge opp oppgaver du har gitt dine prosjektdeltakere og for enhetlig rapportering
- gir prosjektdeltakere et verktøy for samskriving og deling av dokumentasjon
- gir ledere mulighet til å følge med på sine prosjekters utvikling på et overordnet nivå
- legger til rette for erfaringsutveksling på tvers av kommunens virksomheter
- er laget i verktøyet Sharepoint og kan enkelt tilpasses ulike prosjekters behov
Hvordan ta i bruk Prosjektportalen
Når virksomheten ønsker å ta i bruk Prosjektportalen som en ny tjeneste, må virksomhetens Kundekontakt i UKE kontaktes for behovsavklaring. Dersom det er behov for særskilt tilpasning av prosjektportalen i virksomheten generelt eller til et bestemt prosjekt, slik at funksjonaliteten kan utnyttes best mulig, kan dette bestilles i brukerstøtteverktøyet Kompass via lokal IT-avdeling (1. linje støttefunksjon) eller fra Tjenestekatalogen.
Bruk av Prosjektportalen forutsetter at det finnes prosjektmentor/superbruker i virksomheten.
Slik får du tilgang
Lokal IT-avdeling, som er PRK Administrator, gir tilgang til aktuelle prosjektområder for prosjektmentor/superbruker, prosjektleder og den enkelte interne prosjektdeltaker. Prosjektmentor /superbruker eller prosjektleder må melde behov for tilgang for eksterne deltakere i Kompass og deretter selv gi videre prosjekttilgang/-rettigheter. Les mer om hvordan du bestiller tilgang.
Prosjektmentor/superbruker og prosjektleder kan bestille sletting av tilganger hos lokal IT-avdeling (PRK Administrator).
Hvordan opprette prosjekter
Det er kun virksomhetens prosjektmentor/superbruker som kan opprette prosjekter i portalen. Oversikt over etablerte prosjektmentorer finnes i Prosjektportalen. Hvis din virksomhet ikke har en prosjektmentor, kontakt lokal IT-avdeling som melder bistandsbehov i Kompass.
Opplæring
Alle som jobber i et prosjekt bør gjennomføre tilrettelagte kurs.
Se kurs anbefalt av Digdir på https://prosjektveiviseren.digdir.no/godt-vite/kurs-og-verktoystotte/97 , eller KS-læring, for kurs i prosjektportalen og prosjektmetodikk.
Brukerstøtte
Alle henvendelser vedrørende daglig bruk, feilsituasjoner og endringsbehov skal rettes til lokal IT-avdeling, som ved behov henvender seg til UKEs Servicesenter (USS), primært via Kompass. Ved behov for dialog utenom Kompass kan følgende kontaktkanaler benyttes:
e-post: servicesenter@uke.oslo.kommune.no
telefon: 23 47 70 70
Vil du vite mer?
Du kan lese mer om tjenesten i Tjenestekatalogen.