Rehabilitering av møbler – reparasjon og redesign
Sist oppdatert: 16.05.2023
Ved å gi møbler og inventar lenger levetid fremfor å kjøpe nytt, skal avtalen legge til rette for et mer miljøvennlig forbruk i kommunen. Dette er spesielt aktuelt når en virksomhet skal pusse opp lokaler, bytte lokaler eller gjennomføre en større rehabilitering av en stor mengde møbler og inventar.
Avtaleperiode
Avtalene gjelder fra 11. januar 2023 til 10. januar 2025, med mulighet for forlengelse i ett pluss ett år.
Hva kan avtalene brukes til?
Samkjøpsavtalene skal dekke behov for rehabilitering av møbler og inventar, og/eller rehabiliteringsprosjekter som krever en kombinasjon av følgende tjenester:
- Reparasjon av møbler og inventar, som
- omtrekking og stopping av møbler, søm/industrisøm og lignende (møbeltapetsering)
- møbelsnekring (tre- og finsnekkerarbeider og lignende)
- andre tjenester som er nært knyttet til eller i naturlig sammenheng med overnevnte tjenester, som enkle metallarbeider, mindre glassarbeid og lakkering
- Gi nytt utseende eller ny funksjon til møbler og inventar (redesign)
- Interiørarkitekt
- Transport
Avtalen dekker alt fra moderne/industriproduserte møbler og inventar til historiske/antikvariske møbler og inventar. Avtalen skal dekke behovet behovet for tjenester hos alle kommunens virksomheter som skoler, barnehager, helseinstitusjoner, kontorlokaler eller parkområder.
Tjenesten er inndelt i to faser
Tjenesten i rammeavtalen er delt inn i to faser:
1. Forarbeid
- Forarbeid
- Interiørarkitekt
2. Gjennomføring
- Gjennomføring av redesign og reparasjoner
- Montering/justering
- Transport
Slik bruker du avtalene
For hvert oppdrag/avrop må du gjennomføre en minikonkurranse mellom de to leverandørene.
Hvis du skal bestille samme tjeneste i etterkant av en gjennomført minikonkurranse, kan du likevel tildele oppdraget direkte til den leverandøren som gjennomførte den opprinnelige tjenesten. Dette kalles etterbestilling/suppleringskjøp.
Dette kan for eksempel være aktuelt dersom du har behov for å trekke om enda flere stoler av samme type og med samme type stoff som i den opprinnelige bestillingen. Så lenge oppdraget har en verdi på under 250 000 kroner ekskludert merverdiavgift, vil du kunne tildele oppdraget direkte til den leverandøren som gjennomførte den opprinnelige tjenesten.
Tjenester som ikke dekkes av avtalen
- Reparasjons- og redesigntjenester av møbler og inventar der prisen blir mindre enn 250 000 kroner ekskludert merverdiavgift
- Oppdrag hvor det er behov for en avgrenset tjeneste, for eksempel kun redesign eller kun møbelsnekker.
For slike oppdrag har kommunen en egen samkjøpavtale.
Avtalen dekker heller ikke reparasjonstjenester som er inkludert i samkjøpsavtaler for kjøp av nye møbler til skole, sykehjem, kontor og barnehage, som for eksempel garantireparasjon.
Andre tilfeller der avtalen ikke må brukes
Den enkelte virksomhet er ikke forpliktet til å dekke behovet for rehabiliteringstjenester av møbler og inventar gjennom denne avtalen. Det kan eksempelvis være prosjekter som gjennomføres på en slik måte at tjenesten er mest hensiktsmessig å anskaffe som del av prosjektet, og ikke gjennom denne avtalen. Det kan også være prosjekter som gjennomføres i samarbeid med utdanningsinstitusjoner.
Leverandører
Møbeltapetserer Braathen AS
Kontaktperson: Camilla Frøysadal
E-post: post@mobelbraathen.no
Telefon: 99 60 18 72
NSW Arkitektur AS
Kontaktperson: Live Serck-Hanssen
E-post: live@nsw.no
Telefon: 48 06 05 72 / 22 40 37 40
Dokumenter
Samkjøpsavtale (PDF)
Rundskriv (PDF)
Dokumenter til minikonkurranser
Tilbudsinvitasjon minikonkurranse (Word)
Avropskontrakt for kjøp av tjenester ifm redesign og reparasjon av møbler (Word)