Vær åpen-plakat
Sist oppdatert: 17.10.2022
Oslo kommune skal være en åpen kommune som opptrer i samsvar med sine kjerneverdier brukerorientering, redelighet, engasjement og respekt. Her følger hvordan:
1. Åpenhetskultur i Oslo kommune
Oslo kommune vil videreutvikle og styrke det lokale folkestyret med åpenhet, gjennomsiktighet
og god kommunikasjon. Forholdene skal legges mest mulig til rette for offentlighetens innsyn i
den kommunale forvaltning.
2. Brukerorientering
Oslo kommune skal aktivt legge til rette for at byens innbyggere kan bidra i samfunnsdebatten
og påvirke kommunens tjenester.
3. Redelighet
Informasjon fra Oslo kommune skal være korrekt og relevant. Ledere for virksomheter i Oslo
kommune har rett og plikt til å gi opplysninger på virksomhetens vegne og til å avklare hvilke
andre ansatte som eventuelt kan uttale seg på virksomhetens vegne.
4. Engasjement
Tillit ligger til grunn for styring og ledelse i Oslo kommune. Kommunen ønsker at ansatte deltar
aktivt i samfunnsdebatten, slik at deres kunnskap kan bidra til en opplyst debatt. Kommunens
ansatte må skille mellom uttalelser på egne vegne og på vegne av virksomheten.
Alle kommunens medarbeidere kan gi faktaopplysninger om eget arbeidsområde.
5. Respekt
Oslo kommune skal vise respekt for brukeres og ansattes personvern. Det skal ikke gis innsyn i
lovbestemt taushetsbelagte opplysninger.
Mer utfyllende informasjon og veiledning om offentlighet, åpenhet og ytringskultur finnes på
kommunens nettsider. Plakaten ble vedtatt i 2018 (byrådssak 1076/18).