Digital sykmelding for ledere

Sist oppdatert: 25.01.2023

1: Når sykmeldingsperioden starter

  • Den ansatte gir deg beskjed om at han/hun er syk.
     
  • Du følger opp at den ansatte sender sykmelding. 
     
  • Du mottar sykmeldingen i HR-systemet. Denne skal du godkjenne, eller avvise dersom du finner feil. Er det feil og du må avvise, må du oppgi grunn. Ta kontakt med den ansatte om at sykmeldingen feil. Den ansatte må selv sørge for å få ny sykmelding fra lege.

2: Når sykmeldingsperioden er over

  • Følg opp at den ansatte sender inn søknaden om sykepenger. Den ansatte må selv sende sykepengesøknaden på nav.no. 
     
  • Du mottar sykepengesøknaden i HR-systemet. Denne skal du godkjenne, eller avvise. Må du avvise så oppgi grunn, slik at HR vet hvordan de skal håndtere videre behandling. Ta kontakt med den ansatte om at sykepengesøknaden er avvist. Den ansatte må selv sørge for å endre og sende korrekt sykepengesøknad.

Når du har godkjent sykepengesøknaden kan Oslo kommune kreve refusjon fra NAV. Er sykmeldingsperioden lang, deles den opp og du får tilsendt flere sykepengesøknader til godkjenning.

Informasjon til dine ansatte

Ansatte skal gjennom to steg - når de blir sykmeldt og når sykmeldingsperioden er over:

1. Den ansatte gir beskjed til deg om sykmeldingen, og sjekker og godkjenner sykemeldingen på NAV. Hvis den har feil, må den ansatte be om ny sykmelding fra legen. Det er ikke er mulig å endre en sykmelding etter at den er levert.

2) Den ansatte må sende inn sykepengesøknad på NAV etter at sykmeldingsperioden er over.

Bruk gjerne denne presentasjonen til å informere medarbeiderne (PPT) om digital sykmelding (Powerpoint, 8 sider).

Les mer om digital sykemelding for ansatte. Når sykmeldingsperioden er over

 Sykmelding på papir

Dersom du kun får tilsendt sykmeldingen på papir, sender du den videre til lønn og regnskapstjenester (LRT).

 

Trenger du mer informasjon?

Gå til til brukerdokumentasjon for ledere på Infocaption.