Organisering og koordinering
Sist oppdatert: 29.06.2022
Innholdsfortegnelse:
Samarbeid med private barnehager
Forankring av innsatsen
Forebygging av frafall fra videregående skole kan for mange begynne allerede i barnehagen. Innsatsen for å rekruttere flere barn tidlig inn i barnehage bør derfor være forankret hos avdelingsledere, bydeldsdirektør og bydelsutvalg, og være et høyt prioritert innsatsområde for alle tjenester som er i kontakt med småbarnsfamilier i målgruppen. Arbeid for økt barnehagedeltakelse krever en tverrsektoriell innretning som muligjøres av en tydelig ledelsesforankring. Bydelens ledelse bør i tråd med målsettingene fra Byrådsplattformen (2019-2023) sette økt barnehagedeltakelse på agendaen for skape bevisstgjøring og mobilisering i alle tjenesteledd.
Tilbake til toppen.
Tverrfaglig samarbeid
All innsats og arbeid for å øke barnehagedeltakelsen i bydelen bør ha et tverrsektorielt og tverrfaglig perspektiv og innretning. Undersøkelser viser at småbarnsfamilier er i kontakt med ulike deler av bydelens tjenesteapparat til ulike tider. Det er derfor ikke tilstrekkelig at et tjenesteområde har fokus på informasjon og veiledning om barnehagetilbudet. Alle tjenester som er i kontakt med foreldre, eller småbarnsfamilier, gjennom sitt virke bør ha barnehage som et samtaletema i møte med foreldrene. Dette skaper en bredde i tilbudet, og man har mulighet for å nå flere personer i målgruppen med tilpasset informasjon og veiledning.
Tjenester som inkluderes i rekrutteringsarbeidet bør være: Helsestasjon, Åpen barnehage, lavterskeltilbud for foreldre og barn, språkgrupper, Flyktningkontor, Introduksjonsprogram, Nav, Opptakskontor, Barnehageenheten, Pedagogisk fagsenter, Barneverntjenesten, Oslohjelpa m.v.
Tjenestene bør ha jevnlige møter gjennom året (f.eks. en gang i kvartalet) for å samkjøre innsatsen, fordele roller og ansvar – samt koordinere aktiviteter og tiltak. Den tverrfaglige innsatsen bør legges inn i et årshjul.
Her finner du eksempelmal for årshjul
Det er viktig at det lages gode flytskjema mellom tjenestene og rutiner for oppfølging/samarbeid. F.eks. bør det være rutinemessig kontakt mellom Nav og Barnehagekontoret i bydelen. Flere foreldre som ikke er i aktivitet eller arbeid kan få vilkår om å søke barnehageplass fra Nav, men erfaring viser at det ikke alltid blir fulgt opp at de faktisk takker «ja» når de får et tilbud. Barnehagekontoret har også oversikt over ledige plasser i bydelen til enhver tid, slik at barn i noen tilfeller kan få plass på dagen der det måtte være behov.
Kunnskapsheving
Foreldre henter kunnskap og informasjon om barnehage, søknadsprosess og prismoderasjonsordninger fra flere ulike hold. For en del foreldre er barnehagetilbudet ukjent og utrygt, og mange kjenner ikke til ordninger som kan gjøre barnehageprisen betydelig lavere - og dermed overkommelig.
Det å velge tidlig barnehagestart kan være en modningsprosess for mange. Rekruttering av barnehage starter med det gode foreldresamarbeidet, og foreldre selv oppgir at de ønsker mer informasjon og veiledning om barnehagetilbudet fra de bydelstjenestene de er i kontakt med. Det er derfor viktig at alle tjenester som er i kontakt med foreldre og småbarnsfamilier er i stand til å gi grunnleggende informasjon om barnehagen som en arena for lek, omsorg, språkutvikling og læring. Videre må de kunne informere om hvordan man søker plass og hvilke prismoderasjonsordninger som finnes for familier med lav inntekt. Bydelsansatte må også kunne henvise foreldre til hvor de kan få mer uttyllende veiledning dersom de ikke kan dette selv.
Tjenester som bør være i stand til å gi grunnleggende informasjon og veiledning til foreldre er: Helsestasjon, Åpen barnehage, lavterskeltilbud for foreldre og barn, språkgrupper, Flyktningkontor, Introduksjonsprogram, Nav, Opptakskontor, Barnehageenheten, Pedagogisk fagsenter, Barneverntjenesten, Oslohjelpa, Bydelshus, Familiehus m.v.
Byrådsavdeling for Oppvekst og kunnskap har utviklet en brosjyre som et hjelpemiddel for ansatte som skal snakke med foreldre om barnehage og felles informasjonsmateriell rettet til foreldre i målgruppen.
Lenke til informasjonsmateriell
Koordinatorfunksjon
Bydelen bør utnevne en ansvarlig person som har som oppgave å koordinere bydelens innsats for økt barnehagedeltakelse. En felles koordinator kan bidra til at innsatsen blir mer systematisk, målrettet og effektiv, samt sikre en tverrfaglig og tverrsektoriell innretning.
Koordinatorpersonen bør ha ansvar for:
- Følge opp og rapportere på tilskudd bydelen får til rekruttering av barn til barnehage og språkstøttende tiltak for barn utenfor barnehage
- Lede en tverrfaglig sammensatt gruppe med representanter fra alle bydelstjenester som er i kontakt med småbarnsforeldre (Se punkt om Tverrfaglig samarbeid), og avholde møter med gruppa etter behov (f.eks. en gang i kvartalet)
- Sørge for fornuftig rolle- og ansvarsfordeling mellom tjenestene
- Bidra til god kommunikasjon og informasjonsflyt på tvers av tjenesteområdene og være bydelens kontaktperson på området
- Bidra til å sette «økt barnehagedeltakelse» på agenda i ledermøter og BU-møter
- Bidra inn i erfaringsdeling på tvers av bydelene og med OVK
- Samarbeide med andre koordinatorer i andre bydeler
- Opprette og vedlikeholde årshjul og helhetlig strategi for rekrutteringsinnsatsen
- Etablere og følge opp samarbeid med eksterne aktører som frivillige organisasjoner, livssyn- og trossamfunn og lokale ressurspersoner
- Etablere metoder for måling av effekt av de ulike tiltakene som gjøres for å øke barnehagedeltakelsen i bydelen
Samarbeid med private barnehager
I arbeidet med økt barnehagedeltakelse er det viktig å inkludere hele barnehagesektoren. Barnehagen og barnehageforeldre kan selv være en aktiv "rekrutterer" i sitt nærmiljø- dette gjelder både de kommunale og private barnehagene som ligger i bydelen. Det er derfor viktig at bydelen oppretter et godt samarbeid med de private barnehagene og inkluderer representanter fra disse inn i felles møter og planer som foreligger. De private barnehagene bør koples på satsninger i bydelens barnehageenhet, f.eks. kunnskapsheving for ansatte. Samarbeid på tvers gir mer helhetlig oppfølging og gode tilbud til alle barn og familier i bydelen, uanhenig om de går i privat eller kommunal barnehage.
Bydel St.Hans Haugen har lang erfaring med samarbeid med private barnehager.