Om styring og ledelse i Oslo kommune
Sist oppdatert: 22.02.2023
Tillitsbasert styring betyr ikke fravær av kontroll, men å finne den rette balansen mellom tillit og nødvendig kontroll og oppfølging. Virksomhetsstyringen skal fokusere på best mulig bruk av de ressurser som kommunen rår over for å realisere politiske vedtak og føringer. Virksomhetsstyringen skjer langs to akser:
- Styring mot fastsatte mål/resultatkrav i budsjett og økonomiplan, samt løpende oppfølging av politiske vedtak, og
- Styring for å sikre at arbeidsprosesser skjer effektivt og i henhold til lover, regler, kvalitetskrav, etiske regler mv.
Arbeidet i offentlig forvaltning bygger på fire forvaltningsverdier: Demokrati, rettssikkerhet, faglig integritet og effektivitet. Se mer om dette på regjeringens nettsider.
Effektivitet handler både om
- kostnadseffektivitet (å gjøre tingene riktig),
- formålseffektivitet (å gjøre de riktige tingene) og
- prioriteringseffektivitet (å prioritere mellom ulike formål mv.)
slik at kommunen samlet sett oppnår høyest mulig grad av måloppnåelse.
Byrådsavdelinger og virksomheter må kontinuerlig vurdere om det er tiltak eller tjenester som bør endres, reduseres eller avvikles fordi de enten er utdaterte eller ineffektive/lite effektive. I tillegg bør det løpende vurderes om kostnader overskrider nytten, eller om tjenester eller aktiviteter overlapper med andre tjenester. For å kunne vurdere om ressursbruken er effektiv, er det viktig å identifisere og ta i bruk relevant informasjon for styring, læring og forbedring.
En forutsetning for å nå målene som settes er å ha en god prosess. Sentrale elementer i en slik prosess er å utrede, planlegge, gjennomføre og dokumentere. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har en veiledning om Gevinstrealisering – planlegging for å hente ut gevinster av offentlige prosjekter som kan være nyttig. Les mer om gevinstrealisering på DFØs sider.
Samordning er nødvendig for å håndtere utfordringer på tvers av sektorer. Byrådsavdelingene og virksomhetene har et felles ansvar for å ta initiativ til samordning der det er nødvendig for å nå felles eller overordnede mål, gjennomføre vedtatte planer og strategier og skape bedre tjenester for innbyggerne (jf. Instruks for virksomhetsstyring).