Frukt og grønt (storkjøkken)

Sist oppdatert: 12.04.2023

Odd Langdalen Frukt og Grønt Engros AS er kommunens leverandør for frukt og grønt til storkjøkken.

Avtaleperiode 

2. desember 2022 - 1. desember 2024, med mulighet for forlengelse 1+1 år.

Hvem skal bruke avtalen? 

  • Virksomheter med et årlig matbudsjett på mer enn 500 000 kroner. Dette er gjerne store husholdninger som kjøper og produserer mat til et større antall mennesker, og som ofte har storkjøkkenfasiliteter og gode lagringsmuligheter både for tørr-, kjøl- og frysevarer.

Hva kan kjøpes gjennom avtalen?

Avtalen gjelder kjøp av større volumer fersk frukt og grønnsaker i hele kasser.

Andre avtaler for storhusholdning

Oslo kommune har egne samkjøpsavtaler for storhusholdning for:

Sykehjemsetaten har egne avtaler på ferske brød og bakevarer, og fersk kjøtt og fisk til storkjøkken. Du finner en fullstedig oversikt på Sykehjemsetatens intranett.

Mindre husholdninger

Mindre husholdninger skal benytte egen samkjøpsavtale for matvarer, meieri, frukt og grønt med Oda Norway AS (detaljistavtale). Se avtalen for mindre vikrsomheter/husholdninger

Storkjøkken som unntaksvis har behov for mindre forpakninger og antall, kan benytte detaljistavtalen. 

Bestilling

Du bestiller varer via nettbutikken langdalen.no.

Opprette brukerkonto

Alle prisene på avtalesortimentet er faste, men reguleres to ganger i året.

Levering

Når du oppretter bruker i Odd Langdalen sin nettbutikk, tar leverandør kontakt for å avtale faste leveringsdager og tidspunkter som passer for virksomheten.

  • Maksimal leveringstid er 3 virkedager fra bestilling når bestillingen er mottatt av lederandøren innenfor vanlig arbeidstid (mandag til fredag mellom klokka 9 og 15).
  • Bestillinger utenfor vanlig arbeidstid er å regne som mottatt neste virkedag klokka 9.

Kortere leveringstid kan avtales med den enkelte bestiller. Ved hastebestillinger med leveringstid på mindre enn 3 virkedager kan det legges til et leveringsgebyr på opptil 200 kroner eksk. mva.

Se samkjøpsavtalens punkt 6.3 for øvrige krav til leverandøren om leveringstid og sted.

Minimumsordre 

  • Ordrestørrelsen for den enkelte virksomhet skal være minst 600 kroner ekskl. mva.
  • Unntaksvis, kan mindre ordrestørrelser skal kunne avtales med den enkelte bestiller. Leverandør kan i slike tilfeller tillegge et leveringsgebyr på opptil 200 kr ekskl. mva. 

Enkelte virksomheter som i hovedsak er forpliktet av detaljistavtalen kan unntaksvis ha behov for å kjøpe større forpakninger og antall, og vil dermed ved behov kunne foreta sine kjøp på storkjøkkenavtalene, dersom kravet til minimumsordre i storkjøkkenavtalene er oppfylt. Les mer om forutsetninger for å bruke disse avtalene.

Oppfølging av avtale

Alle som bruker samkjøpsavtalen må sørge for å ha gode rutiner for oppfølging av sine bestillinger.

Bestillere på avtalen må følge opp enkeltbestillinger. Dette innebærer oppfølging av priser, levering og fakturering. Eventuelle avvik fra betingelser meldes til avtaleforvalter i UKE, som tar dette videre med leverandør. 

Avvik og reklamasjoner 

Avvik kan registreres på:

  • Avviksskjema i leverandørens nettbutikk
  • E-post til kundeservice (bestilling@langdalen.no)
    • Bestiller mottar en automatisk bekreftelse på e-post med saksnummer om at saken er mottatt.

Rutinen gjelder for alle avvikstyper som transportskadet vare, feilplukk/manko, holdbarhetsavvik, feillevert og feilbestilt vare og feil i faktura.

Miljø- og samfunnsansvar 

Det er et særlig fokus på sunn og bærekraftig mat i samkjøpsavtalen. 

Leverandøren skal ha en sesongkalender som viser hvilke råvarer (både frukt og grønnsaker) som er i sesong per årstid. Det er forventet at sesongens produkter skal være tilgjengelige i aktuell sesong og at leverandøren tilrettelegger for bestilling av «sortene» som er i sesong.

Kundeservice

E-post: bestilling@langdalen.no
Telefon: 23 17 01 80, mandag til fredag mellom 08.00 og 16.00

Kontaktperson/avtaleansvarlig

Avtaleforvalter i UKE

Hilde Grønstad Skar