Jobbfrukt

Sist oppdatert: 14.10.2022

Periode for innkjøpsordningen

2. november 2020 – 1. november 2028

Dynamisk innkjøpsordning

Det er opprettet en dynamisk innkjøpsordning (DPS – Dynamic Procurement System) for levering av jobbfrukt (fruktkurver). I kort betyr dette at tilbydere tas opp via kvalifikasjonskrav som er satt felles for alle kommunens virksomheter. Virksomhetene vil selv spesifisere konkurranser over ordningen, basert på malene som er vedlagt nederst på siden. Rutinebeskrivelse for bestilling kommer her i februar 2021

I denne dynamiske innkjøpsordningen er et av formålene å støtte opp om bedrifter hvor minst 30 % av de ansatte, alternativt de som leverer hovedytelsen, har en funksjonshemming eller er vanskeligstilte. Se også avsnitt Miljø- og samfunnsansvar.

Det er valgfritt for kommunens virksomheter om de vil bruke denne innkjøpsordningen, eller om de får dekket behovet på annen måte (for eksempel inkludert i leieavtale for lokaler, egen avtale). Dersom det velges å benytte DPS-en, bør virksomhetene samle sitt behov fremfor å gjøre enkeltvise kjøp.

Prosessbeskrivelse jobbfrukt (PDF)

Avtalen omfatter

Jobbfrukttjenester omhandler levering av fruktkurver til virksomheter. Leverandøren av jobbfrukttjenester står for levering av fruktkurver. I den enkelte avropskontrakt skal oppdragsgivere angi hvor mange fruktkurver det er behov for, størrelse på fruktkurvene (vekt) og leveringsfrekvens. I det enkelte avrop på ordningen kan det stilles miljøkrav knyttet til leveringen av fruktkurv (transportkrav) eller til innholdet i kurven (økologi, rettferdigsertifisert som Fairtrade m.m.).

Kvalifiserte leverandører per november 2021 er

Signo Rycon AS

Frukthaven AS

Euromiljø Natur AS

Gjennomføring

Virksomhetene i Oslo kommune kan velge å gjennomføre konkurransen selv eller kan kontakte UKEs konsulentteam (url) for bistand. 

Priser og konkrete tilbud innhentes først når en virksomhet har et behov for jobbfrukttjenester. Det kan inngås alle typer kontrakter gjennom DPS-en, med ulik varighet og omfang.

Hele konkurranseprosessen skal gjennomføres elektronisk via Oslo kommunes verktøy for konkurransegjennomføring (KGV) (url). Det er opprettet en egen enhet i KGV som er tilgjengelig for alle virksomheter i Oslo kommune. Denne enheten skal benyttes ved dynamiske innkjøpsordninger og minikonkurranser på rammeavtaler. Tilgang til denne enheten fås ved henvendelse til avtaleforvalter.

Gjennomføring av den enkelte konkurranse foregår ved at det sendes en forespørsel i KGV til samtlige kvalifiserte leverandører på området. Tilbudsfrist oppgis i den enkelte konkurranse.

Miljø- og samfunnsansvar

I denne dynamiske innkjøpsordningen er et av formålene å støtte opp om bedrifter hvor minst 30 % av de ansatte, alternativt de som leverer hovedytelsen, har en funksjonshemming eller er vanskeligstilte. Dette iht. Byrådssak 1045/11 (PDF) hvor det fremkommer hvordan Oslo kommune aktivt kan benytte reserverte kontrakter for bedrifter med tilrettelagte arbeidsplasser i samsvar med forskrift om offentlige anskaffelser. Alle virksomheter i Oslo kommune kan benytte avtalen.

I det enkelte avrop på ordningen kan det stilles miljøkrav knyttet til leveringen av fruktkurv (transportkrav) eller til innholdet i kurven (økologi og rettferdigsertifisert som Fairtrade o.l.). UKE oppfordrer kommunens virksomheter til å stille miljøkrav og forslag til minimumskrav finnes i 2. Mal for kravspesifikasjon (se avsnitt Dokumenter).

Kontaktinformasjon leverandører

Leverandør: Signo Rycon AS
Kontaktperson: Andreas Fjelde
E-post: jobbfrukt.ryc@signo.no
Telefon: 489 91 024 (kun sms)
Signo.no (url)

Leverandør: Frukthaven AS
Kontaktperson: Even Nyrud
E-post: even@langdalen.no
Telefon: 452 44 029
Frukthaven.no (url)

Leverandør: Euromiljø Natur AS
Kontaktperson: Espen Lundgreen
E-post: espen@heltopplagt.no
Telefon: 932 06 726
Heltopplagt.no (url)

Dokumenter

Rundskriv (PDF)

Rutine for gjennomføring av konkurranser i KGV (PDF)

Mal for konkurransegrunnlag (word)

Mal for konkurransegrunnlag vedlegg 1 liste over kjøretøy (excel)

Mal for kravspesifikasjon (word)

Mal for prisskjema (excel)

Kontraktsmal_jobbfrukt (word)

Evaluering (excel)

Evalueringsskjema_liste over kjøretøy (excel)

Mal for brev om innstilt tilbyder med begrunnelse (word)

Veiledning om standardkrav til transport (PDF)

Avtaleforvalter i UKE

Hilde Grønstad Skar