Matvarer (storkjøkken)
Sist oppdatert: 12.04.2023
Avtaleperiode
2. desember 2022 - 1. desember 2024, med mulighet for forlengelse 1+1 år.
Avtalen omfatter
- Mat og drikke til alle virksomheter med et årlig matbudsjett på 500 000 kroner eller mer (storhusholdninger)
Se egne avtale for frukt og grønt (url) og meierivarer (url) for storhusholdninger.
Sykehjemsetaten har også egne avtaler på ferske brød og bakevarer og fersk kjøtt og fisk til storhusholdning
For mindre husholdninger er det etablert en samkjøpsavtale med en totalleverandør av matvarer, dvs. matvarer, meieri, frukt og grønt (url).
Storkjøkken som unntaksvis har behov for mindre forpakninger og antall kan også benytte detaljistavtalen. Les mer om forutsetnigene for bruk av detaljistavtalen (url).
Leverandør
ASKO Øst AS
Bestilling
Nettbutikk: https://askoservering.no/ (url)
For å opprette brukerkonto, send skjema for registrering til
E-post: kundeservice.ost@asko.no
Husk å påføre ressursnummer.
Alle prisene på avtalesortimentet er faste, men reguleres to ganger i året.
Levering
Når virksomheten oppretter bruker i nettbutikken, tar ASKO kontakt for å avtale faste leveringsdager og tidspunkter som passer for virksomheten. Fyll inn ønsket leveringstidspunkt i registreringsskjema.
- Maksimal leveringstid er 3 virkedager fra avrop (avropet må være mottatt av leverandøren innenenfor alminnelig arbeidstid man-fre kl. 9-15).
- Avrop utenfor alminnelig arbeidstid vil anses for mottatt den påfølgende virkedag (kl. 9).
Ved behov, kan kortere leveringstid skal kunne avtales med den enkelte bestiller. Ved hastebestillinger med leveringstid på mindre enn 3 virkedager kan det bli lagt til et leveringsgebyr på opptil 200 kr ekskl. mva.
Faste leveringsdag(er) skal kunne avtales med den enkelte virksomhet. Forventet antall leveringsdager for storkjøkken er 2-3 leveringer per uke.
Minimumsordre
- Ordrestørrelsen for den enkelte virksomhet skal være minst 3 000 kr ekskl. mva.
- Unntaksvis, kan mindre ordrestørrelser skal kunne avtales med den enkelte bestiller. Leverandør kan i slike tilfeller tillegge et leveringsgebyr på opptil 200 kr ekskl. mva.
Enkelte virksomheter som i hovedsak er forpliktet av detaljistavtalen kan unntaksvis ha behov for å kjøpe større forpakninger og antall, og vil dermed ved behov kunne foreta sine kjøp på storkjøkkenavtalene, dersom kravet til minimumsordre i storkjøkkenavtalene er oppfylt.
Oppfølging av avtale
Alle som bruker samkjøpsavtalen må sørge for å ha gode rutiner for oppfølging av sine bestillinger.
Bestillere på avtalen må følge opp enkeltbestillinger. Dette innebærer oppfølging av priser, levering og fakturering. Eventuelle avvik fra betingelser meldes til avtaleforvalter i UKE, som tar dette videre med leverandør.
Avvik og reklamasjoner
- Avviksskjema (https://askoservering.no/ (url))
- Telefon: 64 95 00 00 eller
- E-post: kundeservice.ost@asko.no.
- Bestiller mottar en automatisk bekreftelse på e-post med saksnummer om at saken er mottatt.
Rutinen gjelder for alle avvikstyper som transportskadet vare, feilplukk/manko, holdbarhetsavvik, feillevert og feilbestilt vare og feil i faktura.
Miljø- og samfunnsansvar
Det er et særlig fokus på sunn og bærekraftig mat i samkjøpsavtalen. I avtalen er at det er stilt krav til at leverandøren skal støtte arbeidet for å nå de strategiske målsettingene til Oslo kommune på matområdet. Overordnet er kravet delt inn i følgende hovedområder:
- Plantebasert kost:
- Leverandøren bør ha relevante og gjennomførbare tiltak som kan tilrettelegge for kjøttreduksjon og øke andel plantebasert kost i kommunens bestillinger og mattilbud.
- Sesongbaserte råvarer:
- Leverandøren bør ha relevante og gjennomførbare tiltak for å bidra til å øke andelen sesongbaserte råvarer.
- Rettferdigsertifiserte varer:
- Leverandøren bør ha relevante og gjennomførbare tiltak for å bidra til å øke andelen rettferdigsertifiserte produkter som bestilles fra kommunens virksomheter.
Kundeservice
Telefon: 64 95 00 00
E-post: kundeservice.ost@asko.no
Kundeservice er tilgjengelig: Mandag-fredag 07:00-20:00, se også chatfunksjon i nettbutikk (08-16)
Kontaktperson/avtaleansvarlig ASKO
Morten Stubberud
Fagansvarlig offentlig sektor
E-post: morten.stubberud@asko.no
Telefon: 917 15 409
Dokumenter
- Rundskriv (pdf)
- Samkjøpsavtale (pdf)
- Prisliste (Excel) Oppdatert prisliste kommer
- Registreringsskjema nettbutikk (Excel)
- Standard kontraktsvilkår (pdf)
- Forpliktende virksomheter (pdf)
- Konkurransegrunnlag (pdf)